yso3-love.mam9.com
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

yso3-love.mam9.com

gded

الرئيسيةأحدث الصورالتسجيلدخول

اللغة القدسية ومدي قدسيتها

3 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
ابن البابا كيرلس
Admin
Admin
ابن البابا كيرلس

اللغة القدسية ومدي قدسيتها Empty
مُساهمةموضوع: اللغة القدسية ومدي قدسيتها   اللغة القدسية ومدي قدسيتها Icon_minitimeالإثنين سبتمبر 08, 2008 10:29 pm

هل اللغة القبطية لغة مقدسة ام لا
بالطبع نعم انها لغة مقدسة جداااااا
بل الاكثر من هذا ان تلك اللغة هي التي سوف نتكلم بها في السماء تماما كما نتكلم شبها في القداس الالهي
عشان كدة ياريت الاعضاء اللي مش عارفين لغة قبطية يلحقوا يتعلموها لحسن فوق مفيش دروس تقوية ولا كورسات

اوعي حد يكون صدق الكلام ده وعلي فكرة ده مش كلامي ده كلام احد المدعوين بخدام لكنهم للاسف لايستحقوا تلك الكلمة وياريت محدش يتهمني بالادانة لان مش كل واحد يذكر بعض السلبيات اللي موجودة عند اخرين بغرض الاصلاح يتقال عليه بيدين غيره
المهم انا طيب معارض هذا الفكر بشدة طب ليه ببساطة عشان اللغة القبطية مالهاش اي علاقة بالديانة المسيحية لا من قريب ولا من بعيد الله امال احنا ليه بنصلي بيها في القداس
احنا بنصلي بيها في اللقداس عشان احنا مصريين بس عشان مصريين مش عشان مسيحين يبقي اللغة دي خاصة بمين بالمصريين المسيحيين فقط طب والالمان والامريكان مش هيخشوا الملكوت عشان مش عارفين لغة قبطية طبعا اللي يقول كدة يبقي اكيد فكره متخلف وكلمة متخلف دي مش شتيمة دي وصف لان كلمة التخلف بتطلق علي الفكر الذي يتخلف العصر او الافكار
طب هل دي دعوة مني اننا نلغي اللغة القبطية لا ىطبعا انا مقلتش ومش هقول كدة عشان احنا متمسكين بيها كاثر من اثار اجدادنا لكن اللي مش فاهمها واللي مبيصليش بيها مش هيتحاسب علي كدة
لكن اعتقد ان اللي بيصلي بيها وهو مش فاهم الكلام اللي هو بيقوله يبقي في الوقت ده بيضحك علي نفسه وبيقول انا بصلي
هو انهي الاحسن ان ابونا يصلي القداس كله باللغة القبطية ومحدش يفهم حاجة ولا انه يصلي بالعربي وبرده ربنا يسمعه بس الناس تفهم وتشاركه
ياريت اشوف اجابة ورد علي الموضوع واللي عنده راي مخالف ياريت يطرحه ونناقشه مع بعض عشان كلنا نستفاد
simsim
عضوفعال
عضوفعال

مُساهمةموضوع: رد: اللغة القدسية ومدي قدسيتها   اللغة القدسية ومدي قدسيتها Icon_minitimeالإثنين سبتمبر 08, 2008 11:03 pm

ههههههههههههههههههههههه
الموضوع جميل
بالنسبه ليا انا بعشق حاجه اسمها لغه قبطيه خاصه في الالحان وبعدين انا بعارضك في حاجه
ان التسبحه متبقاش تسبحه الا لو كانت بقا بالقبطى وبالتالى انا مبقولش ان الناس وعشان تفهم وكدا لا بالعكس دى دعوة للكل عشان يتعلمهالانها لغه جميله جدا وانا بحب جدا الالحان والتسبحه
بجد ميرسي للمووضوع الرائع دا وربنا يعوض تعب محبتك
ابن البابا كيرلس
Admin
Admin
ابن البابا كيرلس

مُساهمةموضوع: رد: اللغة القدسية ومدي قدسيتها   اللغة القدسية ومدي قدسيتها Icon_minitimeالثلاثاء سبتمبر 09, 2008 8:42 pm

هسالك سؤال بس جاوبي بكل صراحة انتي لو مثلا قلتي
مارين ااونه ايفول امبي اخريستوس بينوتي
احسن ولا
فلنشكر المسيح الهنا
انهي هتحسي بيها اكتر العربي ولا القبطي هتحسي بيها وتفهميها في نفس الوقت
اتلسؤال التاني
هل كل لبش او ابصالية او هوس مثلا انتي بتصليه باللغة الفبطية بتبقي فاهمة معني الكلام اللي بتقوليه علي فكرة لو مكنتيش فاهمة يبقي دي مسمهاش صلاة
متشكر جدا لمتابعتك للمواضيع
mrmora
عضو منور المنتدى
عضو منور المنتدى
mrmora

مُساهمةموضوع: رد: اللغة القدسية ومدي قدسيتها   اللغة القدسية ومدي قدسيتها Icon_minitimeالأحد سبتمبر 14, 2008 11:37 pm

الموضوع حلوو اووووى
هو طبعا مش اللى انت بتقولوه اللى هو مش هيحفظ قبطى مش هيدخل الملكوت بس القبطى بيحفظك التسبحه والالحان وطبعا متقدرش تقول ى دى حاجه لان التسبحه لازم تكون عرفها بوص انا على نفسى مش بحب القبطى خالص بس بحاول احفظ شوويه
ده رائ مش عارفه

اللغة القدسية ومدي قدسيتها
صفحة 1 من اصل 1